Formacions dinamitzades / Performance - Taller

«L’art del performance és sovint interdisciplinàri, incorporant elements de la pintura, l’escultura, la dansa, el teatre, la música i altres arts visuals i performatives......

En el seu nucli normalment hi ha quatre variables: el temps, l’espai, el cos del performer i una relació entre l’intèrpret i el públic. Aquestes variables són molt flexibles i no s’adhereixen a regles estrictes....

...el seu principal objectiu: la creació d’un esdeveniment en lloc d’un objecte d’art físic».

(MAI: Marina Abramovic Institute) 

«Un taller és l’espai on es realitza un treball manual o artesà. En un altre sentit, complementari, un taller artístic i/o de formació seria un espai on es reuneixen persones afins a un tema per compartir i generar coneixement.»

Objectius:

- Explorar les situacions plantejades a través de l’acció, els sentits i l’emoció.

- Participar activament en l’elaboració i desenvolupament de la proposta artística.

- Indagar en les pròpies capacitats individuals i col·lectives.


Objectius compartits amb les altres propostes de La Companyia Varietats a l’Ombra:

- Explorar i experimentar en un entorn segur i protegit.

- Gaudir de l’experiència escènica contemplativa i creativa.

- Qüestionar-se i qüestionar a partir de la interacció amb la proposta i el grup.

- Construir coneixement i cultura a partir de la reflexió de l’experiència compartida.

- Generar un imaginari col·lectiu mitjançant la creació, acollint la diversitat de mirades.

- Generar estructures de treball col·laboratiu. 

- Utilitzar la investigació-acció com a metodologia de base. 

- Transferir a altres contextos i situacions les experiències realitzades.


Continguts:

- El temps: el temps per fer, el temps per sentir, el temps per pensar.

- L'espai: contextos de representació, experimentació i transformació de la realitat.

- Els materials: recursos presents en contextos propers i quotidians. (la paraula, la música, el moviment, elements visuals i plàstics)

- El cos: la presència.

- La relació entre l'intèrpret i els participants que esdevenen també actors.

- La vivència de situacions individuals i col·lectives que comportin experimentació a nivell físic ( experimentació sensorial, exploració de contextos, materials, ...), emocional (sentiment d'acceptació, pertinença, donar-se permís, vinculació al fet metafòric, ...) i cognitiu (reflexió, replantejaments, ...)

- La metàfora, la conversa dialògica grupal, la construcció de mirades.

- La situació comunitària o personal esdevé contingut en el sí de l’activitat. Per exemple: treball i relacions laborals, relacions socials i institucionals, relacions interpersonals, medi ambient, utopies personals o utopies socials, vivenda, sexualitat, gènere, estructures familiars, estructures polítiques, gent gran, infància i criança... i qualsevol altre tema que es plantegi i que des de La Companyia puguem estudiar i desenvolupar prèviament. 



Metodologia: Com desenvolupem la proposta. 


Construïm la proposta amb les persones organitzadores. S’amplifica a través d’un taller posterior o simultani a la mateixa acció performàtica. Generalment es convida als participants a formar part d'una experiència global facilitant un espai de treball i de cura personals amb un regal pels sentits i les emocions.

L’experimentació, el compartir, la construcció i l'expressió es fan presents, ja que es tracta de la creació conjunta on diverses disciplines artístiques es barregen en una acció que aporta elements reflexius al participant.

En aquests espais es treballa el procés creatiu des de l’estranyament dels objectes i dels subjectes, i de les accions i interaccions que hi ha entre uns i altres.

Tant l’acció com la posterior reflexió es treballen a través de la pedagogia narrativa, que ens ajuda a repensar el nostre llenguatge, a obrir la nostra mirada davant els esdeveniments presents i passats i a explorar noves sensacions a través de la deconstrucció dels esquemes i arquetips que hem après.

La metodologia de les Formacions Dinamitzades / Performance-Taller està composada per les següents fases:

- Activar: Preparació prèvia de l'espai i els materials per tal que convidi als participants a implicar-se en la proposta.

- Participar construint: Es presenta l'acció artística amb posada en escena inicial i es va construint la proposta amb la participació i implicació en la producció, tant dels participants com dels facilitadors. La implicació dels participants en el compartir, juntament amb l'espai i la creació d'ambients, son elements primordials i facilitadors en el procés de la proposta.

- Cloure: El compartir es un dels elements que es consideren importants en tot el procés però especialment a la cloenda on es posen de manifest els elements reflexius sorgits en el procés, expressant experiències sensorials, emocionals... La cloenda es fa a través de la conversa dialògica, aquella en la que es consideren totes les aportacions dels i les participants, des del respecte i la cerca de comprensió de l’altre. 



Destinataris

Poden ser tant destinataris d’una sola institució, com provinents d’institucions diverses o participants a títol individual. Fem propostes a demanda, per encàrrec, a mida.

- Grups específics.

- Col·lectius i entitats. 

- Institucions públiques i privades. 

- Biblioteques, col·legis professionals, agents socials, institucions socioeducatives, centres cívics, centres de recursos pedagògics, llibreries, bars, altes centres d’oci i de reunió.

- Grups intergeneracionals.

- Treball comunitari.



Necessitats Tècniques
Pressupost: a concretar considerant desplaçaments, durada de la proposta, número de participants, material necessari.

Material: segons la proposta es pot requerir equip de so, projector, cadires, eines específiques, i material fungible.

Espai: preferiblement sala diàfana, que permeti regular la il·luminació i que disposi de preses de corrent. Cal veure l’espai prèviament a l’actuació; personalment o a través de fotos o vídeo.

Durada: entre 90 minuts i 4 hores. A partir d’una hora i mitja es fa necessari fer diferents blocs de treball que permetin fer una pausa entremig.

*En funció de la proposta s’enviarà una fitxa tècnica amb les necessitats específiques.


Quines institucions i entitats ens han fet confiança per fer una activitat de Performance-Taller?
Consulteu l’apartat Què hem fet.